IMAG0017

Izdavačke kuće Dallas Records i Multimedia Music su krajem septembra 2010. godine otvorile „Dallas Music Shop“ u tržnom centru „Vulkan“ (bivši „Mamut“ Sremska 2, Beograd). Najveća muzička prodavnica u gradu nudi diskove i DVD izdanja domaćih i stranih diskografskih kuća, kao i veliki izbor filmova. Radno vreme: od 9h do 22h, nedeljom od 11h do 19h.

 Telefoni: 011 2638699  069 2639699                                                                                                         e-mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.  

IMAG0010

 

 

OGLEDALA LUNE - Predrag Popović, Saša Rakezić, Goran Tarlać
(Društvo ljubitelja popularne kulture, Beograd, 2017)

 

Iz štampe je izašla biografska knjiga o čuvenom novosadskom bendu Luna

Grupa Luna je postojala dve godine: od jeseni 1981. do jeseni 1983. Slobodan Tišma, Zoran Bulatović, Ivan Fece Firči i Jasmina Mitrušić su za to vreme održali 15 koncerata i izdali jedan album. Osim nastupa na Exitu 2004, nikad se više nisu sastali. Objavljena 1984. u 920 primeraka za mariborski Helidon, njihova ploča Nestvarne stvari danas na aukcijskim sajtovima dostiže rekordne cene.



Kičmu ove knjige od 380 strana čine intervjui sa Minom, Firčijem, Baletom i Tišmom te sa 20 Luninih saradnika, poštovalaca i prijatelja. Većina od oko 250 fotografija, uglavnom sa nabujale novosadske novotalasne scene, nikad ranije nije objavljena. Posebna poglavlja Ogledala Lune su tekstovi pesama, citati iz recenzija, izveštaja i intervjua, stripovi inspirisani Lunom… Poklon uz knjigu je remasterovani album Nestvarne stvari.

Predrag Popović i Saša Rakezić su Lunu pratili početkom 80-ih za Džuboks, Goran Tarlać grupu nikada nije gledao. U godini kada je kultna ploča Nestvarne stvari nečujno proslavila 30. rođendan, njih trojica su počeli da beleže razgovore sa nekadašnjim članovima ovog benda. Kocke su uskoro počele da se slažu i pitanja – ko i kako je napravio pesme, odakle su došle i gde su odletele – počela su da dobijaju uzbudljive i neočekivane odgovore.

Nakon trogodišnjeg istraživanja, 70 sati intervjua, obimne potrage za starim fotografijama, izgubljenim snimcima, zaboravljenim imenima i datumima, pred nama je svedočanstvo o meteorskom usponu i sagorevanju jednog velikog benda. Grupe čije je stvaralaštvo do danas ostalo neuporedivo sa bilo čim u bivšoj i sadašnjim zemljama.

Tematski okvir Ogledala Lune nisu samo dve godine grupe, već životi njenih članova pre i posle toga. A oni su se, nakon dvogodišnjeg delovanja, razišli na razne strane: Tišma se vratio pisanju, čija je kruna bila Ninova nagrada 2011. godine, Mina se posvetila klasičnoj muzici, komponovanju i pedagogiji. Nakon što su po 10-15 godina proveli u Njujorku, gde su sa gradilišta stigli i do svirki u CBGB-u, Bale danas živi u gradiću Alberobelo na jugu Italije i bavi se muzikom i pozorištem, dok se Firči vratio u rodni grad, gde je osnovao Firchi Think Tank studio.

Nakon monografije nekadašnjeg Džuboksovog urednika Branka Vukojevića Kako je bio rokenrol (2005), ovo je drugo, ali ne i poslednje izdanje Društva ljubitelja popularne kulture, udruženja prijatelja iz Beograda najpoznatijeg po lansiranju web magazina Popboks 2004. godine.


 Iz knjige:
Postoji neki demon: kada izađem pred publiku, promenim se! To neko ludilo me uhvati i ja sam onda...
Tišma

Ogledalo Lune ima jedan rif koji traje sedam minuta! Pričam o onom glumcu koji sedi i ćuti, a publici se tresu gaće: hajde, drži im pažnju toliko vremena, uradi to jednim rifom od sedam minuta. To je izazov.
Bale

Dve esencijalne osobe za Lunu su bile Bale i Tišma. Mina i ja smo bili slučajni prolaznici u odnosu na njih. Pre svega je Bale trudom, talentom i intelektom dogurao dokle je mogao.
Firči

Bale je želeo da koncert bude savršen. I meni se to dopadalo. Tako da moram reći da sam volela naše svirke. I kratkotrajnu savršenu harmoniju koja je tada vladala među nama.
Mina

* *  *


Kod Lune je vrlo važan bio efekat dramatičnosti. Oni su imali to što je rokenrol imao u početku, a posle uglavnom izgubio.
Vladimir Kopicl

Za one koji poznaju Slobodana Tišmu nema mistifikacije: on je izuzetno talentovan i izuzetno preosetljiv čovek. Uvek je izbegavao sukobe. Nametao se radom idelom. Imao je puno protivnika, ljudi koji su ga umetnički osporavali, a verovatno ih ima i danas.
Miroslav Jokić

Lunu sam gledao dvaput: jednom u Beogradu u SKC-u i pre toga ovde u Teatru „Ben Akiba“. Tu smo išli moj bubnjar Ivan Kašik iz Laboratorije zvuka i ja. Dolazimo tamo, bila je neka zima, kad Ivan kaže: „Vidi, svi su obučeni u crno. Čist dark. Svi su neka armada.“ A ovi su tako dobro svirali da je Ivan ostao zatečen: „Jebote, sine, šta je ovo?!“ Pa, rekoh, to je kad se skupi dobra skupina.
Predrag Vranešević

Tišma je platio cenu svoje doslednosti kao malo ko drugi. Kolika je ta cena, zna samo on. Nije lako živeti u tom neprestanom sukobu estetskog i egzistencijalnog. Ako govorimo o svetonazorima, Tišma se od vremena kad sam ga upoznao od svih nas drugih najmanje promenio.
Vitomir Simurdić

Sećam se kad mi je Bale objašnjavao – jesi li svestan koliko se može postići pauzom?! U nekom trenutku je otkrio pauze kao fantastičan tajni recept za dizanje naboja, za sekundu-dve-tri, u publici koja trepti od uzbuđenja očekujući sledeći takt. Dakle, to je veština koju je sigurno naučio od majke, ali ju je onda, uz ranije bendove i ovo troje u Luni, doveo do savršenstva.
Nenad Čanak

Intrigiralo me je što je to grupa odavde, a zvuči tako svetski. Mina, Firči, Bale i Deda su bili čudo tog vremena i ovog grada.
Dragan Gojković Goja

Znam i za onu Baletovu priču o podvlačenju ispod snopa mesečeve svetlosti, i to je jedna od lepših metafora. Ono što me je kod Lune impresioniralo više od bilo kog mraka bile su Tišmine metafore, ono s ogledalom, dvojstvo, šizofrenija... A možda je magija Lune u tome što se Baletov mračni poriv u jednom trenutku sudario s Tišminim metaforama, nešto se tu sigurno podudarilo.
Dragan Kremer

Što se tiče Baleta, mislim da to ima puno veze s tim što je on uvek voleo te stvari koje su kontra. I one koje imaju veze sa nekom tamnijom stranom meseca. Misteriozne stvari: polumrak, noć, mesečina, Drakula... To mu je uvek bilo na ramenu: em je voleo, em ga je čačkalo. I to ga je i vodilo da muzički uvek ide ispod površine, što je mukotrpnije i sporije. Ka korenu, a ne ka plodovima.
Marinko Vukmanović Mare

Bale je rano počeo da pokazuje zanimanje za muziku. Najpre tokom odlazaka na more, kad je neprestano pevao sa zadnjeg sedišta. I ja sam – drala sam se kao magarac! Ne ko će lepše nego ko će jače da peva.Dok je bio mali, nikada nisam mislila o tome da bi Bale jednog dana možda mogao da uđe u umetnost. Nikad mi nije bilo važno šta će postati.
Milena Bulatović Šijački

Bale je jurio po pragovima gitara, ujedno svirao i bas i ritam i solo; Firči je kao najnežniji siledžija na svetu razbijao bubnjeve, a držao ritam bez dileme; Jasmina je bila tiha i radila važan posao, a Tišma je skromne pevačke sposobnosti prevazilazio silinom stihova i sugestivnošću glasa.
Vladislav Bajac

Postojanje grupe Luna za mene ostaje jedan od krunskih dokaza snage prostora kome pripadam. Federativnu Socijalističku Republiku su razapeli, ali jugoslavenski kulturni vulkan nadživet će uzroke Nesreće: Gramzivost, Glupost i Mržnju.
Marko Brecelj

To snimanje mi je ostalo u prijatnom sećanju, iako gotovo ništa ne pamtim. Znam da smo snimatelj Đole Petrović i ja jednom iz studija skočili kod mene na klopu i da smo za stolom neprestano pevali ono „na putu za Lambo“. To mi je možda najkonkretnije sećanja na Lunu. I znam da su na snimanje došli veoma spremni, odlično usvirani, kao zapete puške. A to se domaćim bendovima tada retko dešavalo.
Saša Habić

Dobro se sećam, recimo, snimanja Baldera na prozoru, mislim da je to poslednja pesma na ploči. Tu Tišmin glas zvuči kao da je s druge planete. Miran, s nekim posebnim unutrašnjim životom, ekspresija minimalnim sredstvima. To je, inače, karakteristika cele te ploče. Tu je Luna otišla mnogo dalje od bilo kakvih novotalasnih, rokenrol ili pop standarda.
Đorđe Petrović

Poslije silovitog finala, Luna se povukla s pozornice. U klubu je nastala tišina koja je trajala minutama. Svi su bili i dalje očiju uprtih u pozornicu, nitko se nije niti pomaknuo.Onda je negdje iz mraka netko krenuo sa skandiranjem: LU-NA, LU-NA, LU-NA...
Zoran Prodanović Prlja

I naziv ploče Nestvarne stvari govori o tome kako smo živeli – vrlo nestvarno. Ta lažnost u kojoj smo postojali za mene je jedno od glavnih sećanja na kraj 70-ih godina. Slobodan Tišma je to osećanje nemoći i čamotinje krajem 70-ih, u kojima su te pesme nastajale, sjajno zabeležio na albumu koji se pojavio tek neku godinu kasnije. Upravo iz takvih osećanja su i nastali pank i novi talas, a ploča Nestvarne stvari je sve to zabeležila na kraju novog talasa, koji je bio i kraj Lune.
Dragan Ambrozić

Prošlo je 20 godina, a njih četvoro su zvučali potresno dobro. Te pesme, male tajne Yu roka, plovile su nad livadom, a meni su se vraćale slike. Prošlo je mnogo od kad su mi na koncertu grunule suze.
Petar Janjatović

Na Exitovoj bini mi je bilo bitno da to ne bude reprodukcija ‘84. godine, zato što su svi oni ipak nastavili da žive kao umetnici. Dao sam sebi slobodu da napravim takav energetski sklop da to zvuči kao Luna 2004, a ne ‘84. I bilo mi je drago što smo uspeli, što su i oni sami hteli da se konektuju na sadašnjicu, a ne da bude – uf, nekad je bilo dobro.
Ljubomir Pejić

Sve u svemu, Luna na Exitu – veliki događaj! Retko kad čovek može da posmatra takvu interakciju među ljudima na bini. Možda sam to nedavno video i osetio na koncertu Pitera Gebrijela. Da su svirali noću, to bi bio spektakl. Na kraju krajeva, to je ipak bio spektakl. Ne rokenrol spektakl nego se scenski spektakl pretvorio u ljubavni. U tako neverovatan izliv emocija, energije i ljubavi da su bukvalno neki ljudi plakali. Konačno su videli te svoje ljude, ponos Novog Sada i ove zemlje.
Nikola Vranjković

Biću slobodan da vama kao autorima, a i čitaocima ove knjige predložim da ne pokušavate da previše racionalizujete i sebi i drugima objasnite Lunin svet. Ako bih sam morao da pokušam, najbliži sam tome da kažem kako je to bila neka vrsta čuda. A čudo se ne može objasniti, zato i jeste čudo.
Aleksandar Žikić




 

 

Pretraga

Cenovnik

Preuzmite naš maloprodajni cenovnik.

Excel Cenovnik

Baneri